Khamis, 29 Oktober 2009

TAMAU: JETI BARU...

Kampung Tamau, Kota Belud: Pembinaan Jeti Baru di kampung ini mendapat perhatian yang begitu menggalakkan oleh masyarakat sekitar kampung Tamau. Ada yang memuji malahan tidak kurang yang mempertikai kedudukan dan reka bentuk Jeti tersebut. Namun semua itu bukan persoalannya, pada penulis adalah perubahan sikap penduduk masyarakat sekitarnya adalah persoalan yang perlu kita perhatikan.

Zaman dahulu, setiap pembangunan yang bakal diwujudkan di kawasan perkampungan pasti akan mendapat tentangan yang hebat. Bukan sahaja daripada penduduk setempat bahkan juga ketua kampungnya. Namun melihat senario sekarang, zaman itu telah pun berlalu. Ketua kampung sentiasa menyokong pembangunan yang sedang di rancang oleh pihak kerajaan. Mungkin disebabkan JKKK turut memberikan kerjasama yang baik. Masyarakat di Kg. Tamau juga sentiasa memberikan kerjasama kepada para pemimpin di dalam merancang aktiviti pembangunan kampung malahan sentiasa mengalu-alukan kehadiran pemimpin di kawasan mereka.

Pembinaan Jeti ini di harap dapat membantu para nelayan terutama didalam aktiviti pengumpulan hasil tangkapan mereka. Para pemimpin juga mestilah membantu masyarakat di kawasan tersebut terutama didalam melatih atau membimbing nelayan-nelayan ke arah pengurusan dan penangkapan yang lebih moden dan teratur.

Walau apapun, terbinanya Jeti ini, di harap para nelayan menggunakan segala kemudahan dengan lebih baik dan berhemah lagi. Sebagai anak jati di Kg. Tamau, penulis amat berbangga atas usaha kerajaan di dalam membantu golongan nelayan agar dapat merasai nikmat pembangunan sebenar. Kepada YB. Datuk Musbah Bin Haji Jamli dan Datuk Abd. Rahman Dahlan, Kami penduduk sekitar Kampung Tamau berterima kasih atas bantuan dan kesungguhan pihak YB membantu masyarakat kampung kami.

1 ulasan: