Isnin, 26 Oktober 2009

TAMAU: PENDUDUK DAN PENGHUNINYA...

Kampung Tamau, Kota Belud: Penduduk kg. Tamau terdiri daripada kaum Iranun namun sejak akhir-akhir ini jumlah penduduk di Kg. Tamau mula bertambah. Kehadiran pendatang asing terutamanya dari Indonesia merancakkan lagi "kehidupan" di kampung tersebut. Malahan kebanyakkan tanah sawah atau kebun mulai diusahakan oleh pendatang asing. Realiti ini dapat dilihat bukan sahaja dikampung Tamau sebenarnya, tetapi juga di kampung-kampung lain.

Menulusuri kehidupan sebenar masyarakat di kampung Tamau, kita akan dapati bahawa sumber utama mereka adalah pertanian dan perikanan. Kebanyakkan mereka ini bekerja sebagai nelayan dan petani. Inilah sumber pendapatan utama penduduk di sini, maka tidak hairanlah apabila projek Jelapang Padi dan pembinaan Jeti di kampung tersebut mendapat pujian dan menjadi isu yang hangat diperbincang oleh masyarakatnya sama ada di kedai kopi, warung ataupun ketika di masjid-masjid. Pada mereka limpahan pembangunan ini merupakan rezeki Allah yang perlu di hargai dan perlu di syukuri. Namun disebalik kegembiraan tersebut, ramai juga penduduk disekitar tempat tersebut yang mulai gusar dengan kehadiran pendatang asing. Salah seorang ibu kepada anak gadis dan merupakan penduduk di situ menyatakan bahawa, beliau amat risau tentang keselamatan anak-anak terutama anak gadis di kampung tersebut. "tawan kinu su karajaan dih khua sa tindakan...tangkap pen aki. Gia ya lupa ta tapi nyabalah ta su kena muntud sa inged ginawa". Luah ibu tersebut.

Permasalahan ini sebenarnya telah pun diusul kepada Ketua Kampung dan JKKK kg. Tamau. Malahan, Tuan Haji Aspan sendiri telah menyatakan bahawa beliau sudah pun membuat aduan kepada pihak berwajib. Pihak berwajib juga kerap melakukan serbuan tetapi kadang kala gagal memberkas kesemua pendatang asing tersebut. seorang Pegawai pihak yang berwajib menyatakan" Sebenarnya masalah ini tidak semestinya di letakkan dibahu pihak berwajib sahaja, sebenarnya para penduduk juga perlu memberikan kerjasama agar masalah ini dapat di atasi segera". Kata beliau ketika di tanya mengenai permasalahan ini.

Secara peribadinya, saya amat mengharapkan kesedaran yang tinggi pada penduduk kampung Tamau terutamanya berkaitan dengan isu pendatang asing. Kita bukanya tidak mempunyai perasaan tetapi kita perlu fikir soal keuntungan dan kelemahannya "Memelihara kelompok ini". Ketua kampung serta JKKK perlu lebih bertindak tegas terutama apabila melibatkan isu-isu keselamatan di kampung Tamau.


1 ulasan: